reklama

Nepriateľ online

Predstavte si, že som pri vstupe na parkovisko zaplatil parkovné za posledné voľné miesto, na ktoré sa moje auto vojde, a spokojne sa k nemu šiniem. V tom momente z rohu parkoviska vyštartuje motorkách a zabrzí presne na tom mieste. Keď vystúpim, pripáli si cigaretu a povie: Daj päťstovku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)
Internet
Internet (zdroj: Autor: Filip Klička)

Tak toto sa mi stalo pri registrácii domény. Chcel som si zaregistrovať doménu .sk cez spoločnosť forpsi.com, no bola už obsadená. Vzhladom na to, že názov domény bol ťažko modifikovatelný, ak som chcel zachovať pôvodný zmysel, rozhodol som sa pre alternatívu .com. Keď mi kolega vravel, že existujú firmy, ktoré sa snažia vyfúknuť iným "vhodné" domény, pokladal som to trochu za paranoidné. Keďže však sám trpím týmto nazeraním na svet, overenie domény, či je voľná, som nerobil cez žiadnu známu službu. Iba som raz názov.com naťukal do internet explorera a potom som priamo vyplnil objednávkový formulár na forpsi.com, firme, s ktorej službami i podporou som naozaj spokojný. Objednal som o jedenástej večer, za pätnásť minút zaplatil cez internet banking ročnú registráciu. Ráno mi došlo potvrdenie platby a na obed informácia, že doména je registrovaná.
Na toho "motorkára" bohužial.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Firma Chesteron holdings ju registrovala asi o desiatej ráno a spustila na nej akúsi "noname" vyhľadávaciu službu, ktorá, ako som neskôr zistil, beží v rovnakej podobe na doménach ostatných podobných obetí. Na stránke Chesterton holdings z Los Angeles vás bude čakať iba formulár s pokynmi na vyplnenie. Povinný je nie len email, ale aj telefón, adresa, a dokonca zámer, ktorý so stránkou máte. Motorkár chce ďalší "bonus", no nesľubuje nič. Nikde v tom formulári nestojí informácia, čo sa stane ďalej, ak dáta vyplníte. Predpokladám, že vydierač sa rozhodne, či váš nápad náhodou nie je dobrý aj pre nich, alebo či budete dostatočne bohatý na doménové výpalné alebo či, v lepšom prípade, svoj zámer nechcete uskutočniť s ich "podporou" napr. vo forme webdesignerských služieb alebo ešte lepšie - "odborného poradenstva". Nič z toho som samozrejme nemal možnosť zistiť, pretože s takými subjektami ani nevyjednávam a nemám ani právnikov, akí by sa mohli na nich vyšantiť v prípade adries, ako napr. microsoft.com alebo siemens.com.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak je s kapitalizmom ešte čo to v poriadku, tak museli za ročný prenájom domény zaplatiť a je na obeti, či sa rozhodne byť ich nákladom alebo príjmom. Na diskusných fórach na internete som si prečítal, že sú najmenej dva "holdingy" zaoberajúce sa týmto "bussinessom" a že najčastejšie to robia tak, že skenujú(detaily naozaj nepoznám) google a podobné služby kvôli doménam .com, pri ktorých vyhľadaní bol vrátený nulový výsledok. Ja som cez google nič nehľadal, iba ak potom - organizáciu, ktorú by zaujímalo, že sa niečo také deje a chcela proti tomu zakročiť. Bezúspešne, možno mi poradíte v diskusii. Inak neviem, čo s nimi. Zatiaľ som si dal aspoň, tak nezáväzne, vyhladať v googli zopár unikátnych .comoviek, aby ich dômyselný scanovací systém neležal len tak ladom, ale myslím, že na to idú aj tak oveľa sofistikovanejšie, keďže moja doména sa objavila iba v objednávke. Paranoja, viem. Nuž ale babka k babce, systém nakúpi kopec domén bez reálneho záujmu firiem, náklady prevýšia príjem a bude pokoj.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zatiaľ aspoň uverejňujem toto varovanie pre vás, čo máte pocit, že ľudia nevymyslia internetové výpalníctvo, prípadne online mafiu.

P.S.: Keďže od tejto udalosti už ubehlo zopár dní, napadlo ma overiť si doménu dnes, 30.1.2006, opäť - je znova voľná. Zaujímavé, nie? Som presvedčený, že to nakoniec Chesterton holdings nestálo ani korunu. Ešte lepšie, než sme dúfali.... ;)

Filip Klička

Filip Klička

Bloger 
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Má 37 rokov, je konateľom spoločnosti Wynergie, s.r.o., zameranej na služby online marketingu. Keď nepíše, venuje sa fotografii a turistike. Zoznam autorových rubrík:  Príbehy o násPsí hlas do neba nejdeVážne sa nedáFoto a videoTelcoFikcie

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu